Vyhľadávanie


Kontakt

Biliard pre všetkých
Smetanov háj 292/30
Dunajská Streda
92901

00421910217923
00421907416153

E-mail: zoltan.kiss@azet.sk

Základné pojmy

 

 1.Všeobecné pravidlá biliardovej hry

Tieto pravidlá sa vzťahujú na hru, spôsoby počítania a činnosť funkcionárov v priebehu turnaja, majstrovstiev, ligových zápasov na
všetkých úrovniach,ako aj iných súťažiach organizovaných SBiZ. Zásady a princípy týchto pravidiel tvoria podstatu všeobecných pravidiel biliardovej hry. Preto je nutné ich aplikovať a uplatniť v každej jednotlivej biliardovej hre.Hra pool biliard sa hrá na biliardovom stole pokrytom plátnom a ohraničenom
mantinelmi. Hráč používa tágo na strk do bielej gule ktorá následne prichádza do kontaktu s ostatnými biliardovými guľami používanými v danej hre. Úlohou hráča je regulárne potopiť všetky gule, ktoré mu stanovujú pravidlá danej hry do jamiek, ktoré sú na rohoch a stredoch stola. Hráč, ktorý ako prvý potopí poslednú stanovenú guľu, prípadne dosiahne stanovený počet bodov vyhráva.


1.1 Povinnosti hráča

Do zodpovednosti hráča patrí poznať všetky pravidlá, zásady a časový rozvrh turnaja, ktorého sa zúčastňuje, ako aj pravidlá a zásady, ktorými sa riadi
ligová súťaž, ak je jej účastníkom.Riadiaci funkcionári ligovej súťaže a tiež predstavitelia turnajov sú povinní
podniknúť maximálne úsilie na oboznámenie hráčov a biliardových klubov so všetkými informáciami ohľadne biliardových súťaží. V konečnom dôsledku však zodpovednosť mať všetky informácie potrebné k hre zostáva na hráčovi. Hráč nemôže podať protest z dôvodu neinformovanosti. Zodpovednosť, odhadnutie situácie a znalosť pravidiel je na hráčovi.


1.2 Zásady otvorenia biliardovej hry

Každý stretnutie biliardových hráčov je otvárané rozohrou. Rozohra sa používa na určenie, ktorý hráč má právo vykonať prvý rozstrel. Obidvaja hráči
sú povinní použiť gule rovnakej veľkosti a hmotnosti. Pri rozohre si hráč môže umiestniť guľu kdekoľvek v svojej polovici záhlavia. Hráči odohrávajú súčasne svoje gule smerom k prednému mantinelu, jeden na pravej, druhý na ľavej strane polovice stola.Ten hráč, ktorému guľa zastane bližšie k zadnému mantinelu, od ktorého odohrával guľu, vyhráva rozstrel. Hraná guľa sa musí dotknúť predného mantinelu. Dotyk gule o zadný mantinel nie je podstatný.

Rozohra je automaticky prehratá, ak guľa, ktorú hráč zahráva :
- vybehne z určenej polovice stola, ktorú má daný hráč
- nedotkne sa predného mantinelu
- spadne do ktorejkoľvek jamky
- vyskočí zo stola
- dotkne sa pozdĺžneho mantinelu
- dotkne sa predného mantinelu viac ako jeden krát
- guľa zastane v rohovej jamke tak, že sa nedá zahrať rovnobežne so zadným mantinelom
Ak sa obidvaja hráči dopustia chyby, alebo ak rozhodca nemôže rozhodnúť o tom, ktorá guľa je bližšie k zadnému mantinelu, je rozohra neplatná a opakuje sa.2


1.3 Pomôcky používané k biliardovej hre

Hráči nemôžu používať výstroj a pomôcky spôsobom odporujúcim ich normálnemu použitiu. Nádoba na púder, krieda atď. nemôžu byť používané na
zvyšovanie výšky pomocného tága, alebo ako podložka pod hráčovu ruku. K strku nemôžu byť použité viac ako 2 pomocné tága naraz.
Pri použití pomocného tága, toto môže podopierať len prednú časť tága. Biliardové gule nemôžu byť v priebehu hry používané na meranie
akýchkoľvek vzdialeností.Trojuholník môže byť v priebehu hry používaný len rozhodcom a to na zistenie, či sa v trojuholníkovom poli nachádzajú gule /napr. v hre 14/1/.
Tágo – hráč môže meniť tága počas zápasu – napr. rozrážacie tágo, hracie tágo a tágo na skoky. Hráč môže použiť aj násady na predĺženie tága.
Krieda – hráč môže použiť kriedu na predídene chýb pri strku. Hráč môže používať jeho vlastnú kriedu bez ohľadu na jej farbu.
Pomocné tága – hráč môže použiť maximálne 2 pomocné tága pri jednom strku. Ovládanie tág je na hráčovi. Hráč môže používať vlastné pomocné tágo,ak spĺňa schválené normy pre biliardovú hru.Rukavice – hráč môže použiť rukavice na zníženie trenia tága o ruku.Púder – hráč môže použiť akékoľvek množstvo púdru, ktoré je povolené rozhodcom.


1.4 Gule vracajúce sa na stôl

Gule sa vracajú na stôl do pôvodného postavenia ich položením na zadný bod. V prípade, že je tento obsadený, gule sa vracajú na čiaru, ktorá spája
zadný bod so stredom zadného mantinelu. Gule sa kladú k zadnému bodu ako najbližšie sa len dá – môžu sa dotýkať inej farebnej gule, ale nesmú zmeniť jej umiestnenie. Avšak, ak je biela guľa vedľa gule vracajúcej sa na stôl, tak navrátená guľa sa nesmie dotýkať bielej gule.



1.5 Biela guľa v ruke

Keď je biela guľa v ruke, hráč si ju môže postaviť kdekoľvek na hraciu plochu /tak, aby sa nedotkla inej gule/ a môže pokračovať v hre. Hráč môže
použiť špičku tága na posunutie gule nie však s pohybom smerom dopredu. Pri začatí hry sa biela guľa môže položiť kdekoľvek na plochu stola ohraničenú zadným mantinelom a hranicou záhlavia stola. Ak pri rozstrele dôjde k situácii /napr. hra č.8/, že všetky gule zastanú v záhlaví stola a biela spadne do jamky,postaví sa guľa, ktorú určí hráč s guľou v ruke /okrem gule č.8/ na zadný bod stola. Hráč s guľou v ruke tak začína hru zo záhlavia strkom na túto guľu.


1.6 Hlásenie jamiek

Pri hrách, v ktorých sa jamky hlásia, môže hráč hrať guľu podľa svojho výberu. Predtým ako začal strk, musí nahlásiť jamku a guľu, ktorú do nej
zahráva. Musí nahlásiť tiež prípadnú kombináciu gulí. Hráčovi sa rátajú všetky navyše ukryté gule, ktoré spadli do jamiek spolu s nahláseniu guľou. Ak
rozhodca nesprávne nahlási strk, mal by ho hráč opraviť pred tým, ako strk vykoná. Jasné strky sa hlásiť nemusia. Rozhodca musí každé nahlásenie hráča nahlas potvrdiť. Hráč môže nahlásiť „istotu“, to znamená, že po odohratí strku bude pokračovať jeho protihráč.3



1.7 Náhodný pohyb gulí

Ak dôjde v priebehu hry k náhodnému nechcenému pohybu gulí po stole, napríklad z dôvodu, že sa stôl pohne pod tlakom váhy hráča, nepovažuje
sa to za faul. Ak pritom dôjde k spadnutiu gule do jamky táto sa nevyberá naspäť na stôl. Uvedené skutočnosti sú považované za riziko hry. O tom, či
bola situácia vyvolaná ako náhoda, alebo je to úmysel hráča rozhoduje rozhodca.


1.8 Zaseknuté gule

Ak sa dve alebo viac gúľ zaseknú v ústí jamky tak, že jedna, alebo viac ich visí vo vzduchu, potom musí rozhodca polohu gúľ pozrieť zhora. Každá guľa, ktorá podľa jeho mienky spadá priamo do otvoru, sa počíta za umiestnenú a každá, ktorá by skončila na hracej ploche je v hre. Gule sa potom rozostavia podľa názoru rozhodcu a hra pokračuje podľa príslušných pravidiel.


1.9 Návrat do pozície

Ak potrebujú hráč gule očistiť alebo vymeniť, tak tento proces vykoná rozhodca. Ten je povinný zabezpečiť, aby po očistení, poprípade výmene gulí
ostala na stole úplne rovnaká situácia postavenia gulí, ako pred začatím čistenia, či výmeny.



1.10 Vonkajšie rušivé vplyvy

Ak je hráčov strk ovplyvnený rušením z okolia, vráti rozhodca gule do pôvodnej pozície a strk sa opakuje. Ak sa už nedajú gule postaviť do pôvodnej
pozície, hra sa zopakuje, pričom začína ten hráč, ktorý začínal pokazenú hru.



1.11 Protesty

Hráč môže od rozhodcu žiadať vysvetlenie niektorého pravidla, alebo protestovať proti nesprávnemu rozhodnutiu. Toto hráč musí vykonať predtým,
než zahrá nasledujúci strk, pretože v opačnom prípade nebude protest braný na vedomie. Ak si hráč mysli, že sa sporná situácia nedá vyriešiť preto, lebo rozhodca zle aplikuje pravidlo, musí rozhodca tento protest odovzdať riadiacemu orgánu turnaja. Rozhodnutie vedúceho turnaja je konečné.
V každom prípade sa hra zastaví, pokiaľ sa spor nevyrieši. Protihráč a rozhodca musia akceptovať zastavenie hry, keď hráč protestuje. Ak hráč ignoruje
protihráčov protest, môže to znamenať jeho diskvalifikáciu, alebo stratu setu.


1.12 Vzdanie hry

Ak sa hráč vzdá, prehráva zápas. Ak hráč rozmontuje tágo, pokiaľ jeho protihráč neukončil hru, automaticky to znamená, že vzdáva zápas.
Toto platí aj v situácii, ak hráč nedokončil hru a protihráč položí na stôl tágo.



1.13 Patová situácia

Ak rozhodca dôjde k záveru, že hra je nerozhodná, povie to hráčom a dá ešte každému 3 strky. Ak po týchto strkoch stále nie je východisko, tak
rozhodca so súhlasom obidvoch hráčov, hru uzavrie ako remízu.


2.Definície používané v týchto pravidlách

2.1 Časti stola a označenie

Všetky uvedené pravidlá biliardovej hry sú stanovené pre biliardové stoly, určené na súťažnú hru, biliardové gule priemeru 57,2 mm a výbavu, ktorá
zodpovedá používaným normám a požiadavkám SBiZ. Pri rozostavovaní gúľ sa musí používať trojuholník, alebo kosoštvorec /hra
č.9/. Pred každou súťažou sa musí každý stôl a na ňom používaný trojuholník označiť tak, aby bolo isté, ktorý ku ktorému patrí. Stôl musí byť označený jasne viditeľnou čiarou na týchto miestach :


a.) okolo rohov trojuholníka, aby bolo zaistené presné rozostavenie gúľ,
b.) návratová čiara, na presné určenie polohy gúľ vracajúcich sa do hry,
c.) hranica záhlavia, na presné určenie, či guľa leží alebo neleží v záhlaví.
Ďalej musia byť označené predný, stredný a zadný bod, buď znamienkom ”+”, alebo štandardnými okrúhlymi terčíkmi. V hrách, pri ktorých to nie je potrebné, nemusí byť označený stredný a predný bod.
Hranica záhlavia nie je súčasťou záhlavia.Pri posudzovaní umiestnenia gule na stole je rozhodujúci priemet jej ťažiska.


2.2 Strk

Strk začína kontaktom špičky tága s bielou guľou, ktorý dáva bielej guli potrebnú energiu k pohybu. Strk končí zastavením všetkých gulí na hracej
ploche biliardového stola. Ak sa tieto podmienky strku nedodržia, je to faul.
Hranica záhlavia
Predný bod
Návratová čiara
Trojuholníkové pole
Diamant
Stredný bod
Zadný bod5



2.3 Potápanie gulí

Guľa je potopená, ak sa potopí do jamky a nevráti sa do hry. Biliardová guľa, ktorá sa potopí po zásahu druhou guľou /myslí sa iná guľa ako tá guľa, na
ktorú je bielou vedený strk/, je považovaná za korektne potopenú. Guľa, ktorá sa zastaví na okraji jamky a ostane viac ako 5 sekúnd bez
pohybu a následne sa potopí, nie je považovaná za korektne potopenú. Počas piatich sekúnd, pokiaľ zastane biliardová guľa na okraji jamky a nie je zrejmé či spadne, je rozhodca povinný zakázať ďalší strk.Guľa, ktorá sa potopí do jamky a následne sa vráti na hraciu plochu, sa nepovažuje za korektne potopenú a ostáva v hre.Ak sa biela guľa dotkne niektorej gule, ktorá je potopená v jamke, je to faul, aj keby sa následne vrátila na hraciu plochu.Rozhodca môže v priebehu hry preložiť gule z naplnených jamiek do prázdnych jamiek, nie je to však jeho povinnosťou.Za vyskočenie potopenej gule z jamky vždy zodpovedá sám hráč.



2.4 Guľa nalepená na mantinel

Guľa je nalepená na mantinel v situácii, keď sa bezprostredne dotýka mantinelu. V tomto prípade hovoríme o guli nalepenej na mantinel.
Ak v hre platí zásada, že po kontakte bielej gule s farebnou guľou sa musí jedna z gulí dotknúť mantinelu, tak to nemôže byť guľa nalepená na
mantinel, ak nesplní podmienku, že sa od mantinelu odlepí a opäť sa mantinelu dotkne.
O potvrdenie skutočnosti, či je guľa nalepená na mantinel alebo nie, si musí hráč vyžiadať súhlas rozhodcu a protihráča pred vykonaním strku. Len
v prípade, že sa pred strkom hráči a rozhodca presvedčili, či guľa je, alebo nie je nalepená na mantinel, môže hráč realizovať strk.
Ak si tento súhlas nevyžiada a vznikne sporná situácia, je jeho hra považovaná za faul.



2.5 Guľa vyskočená zo stola

Guľa sa považuje za vyskočenú zo stola, ak sa po strku nenachádza na hracej ploche a súčasne nebola potopená. Guľa je tiež považovaná za
vyskočenú zo stola, ak zo stola vyskočí, ale vráti sa na hraciu plochu nárazom do biliardovej lampy, biliardovej kriedy, alebo do jedného z hráčov. Guľa sa nepovažuje za vyskočenú ak po strku vyskočí na mantinel a sama sa vráti na hraciu plochu, alebo sa potopí do jamky.


2.6 Skreč

Strk, pri ktorom biela guľa padne do jamky, je skreč a je to vždy faul.


2.7 Biela guľa

Biela guľa je guľa, s ktorou hráč začína strk. Je tradične biela, avšak môžu byť na nej umiestnené body a reklamné potlače. Obidvaja hráči sú povinní
hrať v hre s tou istou bielou guľou.



2.8 Farebné gule

Farebné gule sú gule, ktoré sú potápané pomocou bielej gule do jamiek. Majú svoje obvyklé označenie a to, že čísla 1 až 7 sú jednofarebné, čísla 9
až 15 majú farebný prúžok a číslo 8 je vždy čierna guľa. Farby a čísla sú na biliardových guliach určených pre súťažnú hru sú schvaľované SBiZ.

2.9 Set

Súťažný zápas v biliardovej hre sa hrá na stanovený počet setov, ktoré musí hráč v hre dosiahnuť. Pravidlá pre víťazstvo v každom jednotlivom sete sú
stanovené pravidlami pre danú biliardovú hru, v ktorej sa súťažný zápas uskutočňuje.



2.10 Trojuholník

Trojuholník je biliardová pomôcka, ktorá je používaná na postavenie biliardových gulí do pozície otvorenia danej biliardovej hry. Postavenie gulí do
trojuholníka je stanovené pravidlami jednotlivých hier. Platí zásada, že po vyzdvihnutí trojuholníka z hracej plochy ostanú biliardové gule v pozícii na
otvorenie hry nalepené vzájomne na seba. Na hru č.9 sa môže použiť namiesto trojuholníka k postaveniu gulí do východiskovej pozície kosoštvorec.


2.11 Hráč, ktorý začína hru

Určenie, ktorý hráč bude začínať hru, sa stanovuje rozohrou. Platí zásada, že hráč, ktorý vyhrá rozohru určuje, či otvorí hru on, alebo prenechá
otvorenie hry protihráčovi. Každá biliardová hra sa začína strkom zo záhlavia.



2.12 Nábeh

Otvorenie hry hráča, až po jej ukončenie, sa nazýva nábeh. Začína sa tým okamihom, keď hráč zahrá prvý strk a skončí posledným korektným
potopením gule. V niektorých prípadoch, ktoré presne stanovia pravidlá danej hry /napríklad push out v hre č.9/, hráč môže právo svojho nábehu postúpiť protihráčovi
.


2.13 Pozícia gulí

Pozíciu gulí vždy hodnotí rozhodca. Určenie, kde sa guľa nachádza, sa stanovuje vertikálnym pohľadom zhora nadol. Postavenie gulí do pozície
/napríklad na zadný bod, alebo čiaru spojujúcu zadný bod zo stredom zadného mantinelu/ sa stanovuje tak, že bod ktorým sa dotýka guľa hracej plochy, je presne na stanovenom mieste.


2.14 Návrat biliardových gulí na stôl

V niektorých hrách sa biliardové gule vracajú na stôl v priebehu hry a takéto gule sa označujú pojmom „guľa vrátená na stôl“.

2.15 Vrátenie gulí do pôvodnej pozície

Ak v priebehu hry dôjde nejakým spôsobom k porušeniu pozície, ktorá vznikla strkom /napríklad hráč rukou, alebo telom neúmyselne posunie gule/,
je to faul a povinnosťou rozhodcu je navrátiť gule do pôvodnej pozície, čo najpresnejšie ako je to možné.



2.16 Skok

Skok je biliardový strk, pri ktorom biela guľa prekoná prekážku jej preskočením, napríklad biela guľa preskočí farebnú guľu.
Korektnosť správnosti tohto strku spočíva v jeho správnom vykonaní a skutočnosti, či mal hráč zámer vykonať skok, alebo nie. Správne vykonaný
skok je strk tága zhora do bielej gule, jej následné preskočenie prekážky a dopad na hraciu plochu.
Faulom je, ak sa pri skoku dotkne kostica tága bielej gule.


2.17 Strk na istotu

Hráč môže zahlásiť strk ako istotu, ak sa jedná o hru kde sa hlásia jamky. Hráč nahlasuje skutočnosť, že zahráva istotu, pred strkom rozhodcovi.
Po odohraní strku na istotu, je na rade v hre protihráč. Platí zásada, že pri zahrávaní istoty nezáleží na tom, či je potopená
nejaká guľa, ak je strk na istotu zahraný korektne /okrem hry č.10/.




2.18 Faul pri strku

Faulom pri strku je, keď sa tágo dotkne bielej gule kosticou. Táto skutočnosť je posudzovaná rozhodcom najmä podľa charakteristického zvuku,
ktorý pri takomto strku vzniká.