vždy trafiť do čierneho...
Biliard pre všetkých
Smetanov háj 292/30
Dunajská Streda
92901
00421910217923
00421907416153
E-mail: zoltan.kiss@azet.sk
Hra č.10 je hlásená hra. Hráč po rozstrele potápa gule podľa čísiel,od 1 do 10.Pri strku sa hlási len jedna guľa, okrem rozstrelu, kedy sa žiadna guľa nehlási. Vyhráva hráč, ktorý nahlási a potopí guľu č.10, bez faulu. V prípade, že hráč pri korektnom rozstrele potopí guľu č.10, táto sa vyberá na zadný bod a hráč pokračuje v hre.
5.1 Rozostavanie gulí
Farebné gule sa postavia do malého trojuholníka, pričom guľa č.1 je na vrchole a leží na zadnom bode, guľa č.10 je v jeho strede. Ostatné gule sa môžu postaviť rôzne. Všetky gule by mali ležať tak blízko seba, aby sa navzájom dotýkali. Hra začína tým, že si hráč položí bielu guľu kdekoľvek v záhlaví a vykoná rozstrel.
5.2 Rozrazenie
Hráč, ktorý vyhrá rozohru, určí kto bude rozrážať.Pravidlá pre správne rozrazenie sú také isté ako pre správne strky, okrem prípadov :- hráč musí trafiť bielou guľou ako prvú guľu s číslom 1.- ak pri rozraze biela guľa spadne do jamky, alebo vyskočí zo stola, alebo pokiaľ nie sú splnené podmienky správneho rozrazenia, je to faul a protihráč si môže položiť bielu guľu kdekoľvek na hraciu plochu stola.- ak pri rozrazení vyskočí zo stola ľubovoľná guľa, je to faul a protihráč si môže položiť bielu guľu kdekoľvek na hraciu plochu stola. Vyskočené a potopené farebné gule sa do hry nevracajú /okrem gule č.10/.- ak nie je potopená ani jedna farebná guľa, musia sa najmenej štyri farebné gule dotknúť mantinelov. Ak sa nesplní táto podmienka, je to faul a protihráč si môže položiť bielu guľu kdekoľvek na hraciu plochu stola.
5.3 Push out
5.4 Pokračovanie hry
Ak hráčovi pri rozstrele spadne jedna, alebo viac gulí, pokračuje v hre, kým sa mu darí umiestňovať gule do jamiek, nedopustí sa faulu, alebo hru nevyhrá. Keď sa dopustí chyby alebo faulu, začína hru protihráč. Hra končí keď bola guľa č.10 korektne umiestnená do jamky, alebo bola ukončená z dôvodu vážneho porušenia pravidiel.13
Každý strk je potrebné hlásiť. Hlási sa len jedna guľa bez upresňovania detailov /karamboláž, mantinely/. Biela guľa sa musí dotknúť ako prvej farebnej gule s najnižším číslom na stole.Gule, ktoré sa potopia okrem hlásenej pri korektnom strku, zostávajú v stole/okrem gule č.10/.
Hráč, ktorý je na rade, môže ohlásiť pred strkom „istota“. Pri tomto strku sa musí biela guľa dotknúť ako prvej farebnej gule s najnižším číslom na stole a žiadna guľa nie je potopená. Po takomto strku je na rade súper.Ak hráč zahrá „istotu“ tak, že potopí nejakú guľu, súper môže prevziať pozíciu, alebo dať pokračovať hráčovi, ktorý „istotu“ hral.
Ak hráč nepotopí hlásenú guľu do hlásenej jamky a buď hlásenú guľu potopí do nesprávnej jamky, alebo potopí inú guľu, jeho nábeh je ukončený a súper môže prevziať pozíciu, alebo dať pokračovať hráčovi, ktorý strk hral.
Ak je guľa č.10 potopená faulom, počas push out, pri rozrazení, do nesprávnej jamky, alebo vyskočí zo stola, tak sa vráti do hry. Položí sa na zadný bod stola. Žiadna iná guľa nemôže byť opäť vrátená do hry.
Ak sa hráč dopustí faulu, je jeho hra ukončená. Ak potopí pri faule guľu do jamky, táto sa na stôl nevracia, s výnimkou gule č.10. Protihráč má po faule bielu guľu v ruke a môže si ju položiť kdekoľvek na hraciu plochu stola. Ak sa hráč dopustil viacerých faulov v jednom strku, počíta sa to za jeden faul.
Ak sa hráč dopustí troch faulov po sebe, automaticky prehráva set. Pri nešportovom správaní rozhodca penalizuje hráča podľa nevhodnosti jeho správania.
Ak nastane v hre patová situácia, hra sa začína odznova a rozráža hráč, ktorý rozrážal predchádzajúcu hru.
Zdroj:http:/www.sbiz.sk
© 2011 Všetky práva vyhradené.